Fiecare copil este unic si se dezvolta in ritmul sau. Totusi, absenta manifestarii unor comportamente la o anumita varsta poate indica o intarziere in dezvoltare. Cu cat este descoperita mai devreme orice intarziere in atingerea reperelor unei dezvoltari normale, cu atat interventia pentru remedierea acestora este mai eficienta. Este bine cunoscut ca, in primii 6 ani de viata, exista anumite “ferestre de dezvoltare” ale creierului in care eficienta stimularii este maxima.
Fie ca discutam despre un prematur, un copil nascut la termen dintr-o sarcina cu risc sau pur si simplu de un nou-nascut perfect sanatos, noi incercam sa ajutam parintii sa inteleaga ce inseamna dezvoltarea neuromotorie a copilului, care sunt etapele prin care va trece acesta si, cel mai important, depistam si tratam orice intarziere neuromotorie care ar putea afecta pe termen lung dezvoltarea copilului.
Astfel, de-a lungul experienței profesionale, am întâlnit adesea:
• copii poziționați în șezut înainte ca musculatura spatelui să fie pregatită,
• puși în picioare, înainte ca ei să experimenteze ridicatul,
sustinuți de mânuțe să meargă fără să se țină cont de felul vicios în care acesta o face.
Toate aceste lucruri nu vin în ajutorul dezvoltării sănătoase a copilului, ba, mai mult, perturbă schema motorie. Mai mult decât realizarea lucrurilor precoce, este important ca ele să fie însușite pas cu pas și realizate atunci când COPILUL ESTE PREGĂTIT. Pentru o dezvoltare neuromotorie corectă părinții au nevoie să cunoască în linii mari ce anume trebuie să facă micuțul în etapa respectivă de vârstă.
Toate aceste lucruri nu vin în ajutorul dezvoltării sănătoase a copilului, ba, mai mult, perturbă schema motorie. Mai mult decât realizarea lucrurilor precoce, este important ca ele să fie însușite pas cu pas și realizate atunci când COPILUL ESTE PREGĂTIT. Pentru o dezvoltare neuromotorie corectă părinții au nevoie să cunoască în linii mari ce anume trebuie să facă micuțul în etapa respectivă de vârstă.
La 2 luni de viata apar primele reactii emotionale – la vederea unei jucarii, copilul incearca sa o prinda, insa capacitatea de prindere a obiectelor din jur nu este inca dezvoltata. Singurul lucru pe care il poate face cu degetele este sa isi prinda manutele impreuna. De asemenea, in aceasta etapa apar primele sunete si vocalizari nediferentiate si, unul dintre cele mai emotionale gesturi, primul zambet! Totodata, se linisteste cand aude muzica sau o voce cunoscuta.
Varsta de 3 luni reprezinta unul dintre „pietrele de hotar” ale etapelor de dezvoltare neuro-motorie. Este varsta la care copilul demonstreaza ca are stabilitate maxima in ceea ce priveste pozitia capului, etapa la care apare pozitia de „papusa joasa”, pe burtica – cu sprijin pe coate, capul se misca independent in toate directiile.
Foarte des auzim aceleasi remarci: “fiecare copil are ritmul lui”, ”asa este el, mai lenes”, “este mai grasut si de aceea nu…”,”el este mai mic si nu poate”, ”este obligatoriu sa mearga in patru labe?” E adevarat ca fiecare copil are ritmul lui, dar ce inseamna ritmul fiecaruia? Standardele internationale ne dau indiciile unei dezvoltari ideale, de la care ne putem abate in anumite limite. Corelarea dintre etapa de dezvoltare, reflexele copilului si reactiile lui este insa esentiala pentru a “trece cu vederea” o mica intarziere. Tot standardele internationale ne spun ca, daca exista o intarziere de 3 luni in dezvoltarea copilului, initierea unui tratament este imperios necesara.
Semne de alarma !!! Daca, dupa 3 luni: - in decubit ventral nu ridica capul - in decubit dorsal, tras de maini, capul ramane balant - in decubit dorsal, nu tine capul in axul median al corpului
Kinetoterapeut: Corina Petrea
Comentarios