top of page
Caută
  • Poza scriitoruluiIUVOKIDS

Dezvoltarea copiilor cu varsta 9-12 luni.

În luna a IX-a

Copilul se ridica singur in picioare tinandu-se cu mainile de marginea patutului sau a tarcului si incepe sa facă pasi laterali in jurul patului. Se taraste pe palme si genunchi, formeaza pensa police-index astfel incat poate apuca si ridica obiecte mici. In aceasta perioada interesul fata de mediul exterior creste, copilul urmareste cu atentie miscarile adultului si le imita. Executa miscari simple si le repeta la cerere, face „pa” din palme. Incepe sa inteleaga denumirea unor obiecte din imediata apropiere si le caută cu privirea atunci cand este intrebat despre ele – leagă perceptiile vizuale de denumirea lor. Datorita dezvoltarii reflexului "pregatirea pentru saritura" se poate ridica in patru labe. Ridicarea în picioare (intre 9 şi 10 luni) se poate face in două moduri:

  • Din patru labe isi indreapta trunchiul si se agata de un suport cu mainile, apoi duce un picior inainte in fandat (postura "cavaler servant") si se ridica prin sprijin pe acest membru inferior.

  • Se ridica sprijinindu-se si catarandu-se cu mainile pe propriile membre inferioare. Mainile il ajuta in acest caz sa extinda genunchii si sa-i tina intinsi, pana cand (in picioare) se poate agata cu mainile de un suport.

In luna a X-a

Sporul ponderal este de aproximativ 15 g/zi, creste in lungime cu 1,5cm pe luna. Cauta obiectele din jurul sau, le loveste intre ele, le arunca. Este prezenta prehensiune digitala (apuca obiecte intre police si index), astfel ca e poate hrani singur apucand cu degetele bucatele de alimente .

Este mai perceptiv fata de variatiile vizuale si sonore care il fac mai sensibil la evenimentele din mediu ambient. Rapunde cand isi aude numele, iar cand se vede in oglinda se înclina inainte, surade si vocalizeaza. Poate sta singur in sezut, cu buna coordonare, prinde si se poate roti fara sa-si piarda echilibrul, trece in pozitie ventral (pe burta) se taraste, apoi se ridica din nou in sezand. Echilibrul lateral este independent de pozitia membrelor inferioare.

Merge in patru labe – cu burta aproape de sol desi poate sa se ridice in picioare, sa fie sustinut de o singura mana, insa nu paseste si nu are reactii de echilibru stand. Se joaca, trage si impinge obiectele din fata sa. Arunca bile sau cuburi intr-un pahar, se deplaseaza dupa jucarii, flutura mana in semn de ramas bun, bate din palme.

La sfarsitul acestui stadiu, copilul recunoaste bine obiectele, stie sa asocieze doua sau trei, are preferinte, le ridica de jos, stie sa le caute daca sunt ascunse.

Imita acte simple, cum ar fi spalatul cu sapun sau hranirea altora. Ii place sa fie bagat in seama, sa se joace... Isi poate identifica parti ale corpului. Este uneori “dragut” fata de animale sau fata de papusa, dar se manifesta zgomotos cand vede ca se acorda atentie altui copil sau unui substitut (jucarie sau animal). Poate uneori sa se hraneasca singur, ajuta sa fie imbracat.

E varsta la care apare sentimentul de teama. Poate din acest motiv are uneori tulburari ale somnului. In afara de “mama” si “tata” poate pronunta 2-3 cuvinte, pe care le repeta cu sau fara sens. Spune “nu”, “pa”, flutura mana in semn de ramas bun. E foarte atent cand i se vorbeste.


In luna a XI-a

Tinandu-se cu o mana de mobilier, bebelusul poate face miscari de rotire. Face primii pasi independenti, de la un obiect la altul. Nu se poate opri (astazie), iar la intoarcere cade in sezut. Imita sunete onomatopeice si produce primele silabe cu sens, acestea pot fi chiar ”mama” sau ”tata” merge in patru labe, in picioare, cu sprijin usor, face pasi altern si sta singur cateva secunde.

In luna a XII-a

Isi tripleaza greutatea de la nastere, si cresterea in lungime este cu 50% fata de valoarea de la nastere. Perimetrul cranian devine egal cu cel toracic . Sta in picioare fara sprijin cateva momente sau tinandu-se de mobilier, nu are inca reactii de echilibru in mers.

Functiile motorii principale in acesta faza sunt consolidarea locomotiei in pozitie in patru labe care devine un mod mai sigur de deplasare si inceputul mersului in pozitie ridicata legat inca in parte de sprijin sau total autonom. Paseste singur sau tinut de manuta. Apuca cu precizie obiecte insa are dificultate in capacitatea de a le da drumul. Coopereaza la imbracat, intelege cateva comenzi simple, trage piciorul din incaltaminte, scoate bratele din vesta, etc.

Copiii sunt diferiti si se dezvolta in mod diferit, in ritmul lor propriu. Insa ritmul unora dintre copii este atat de lent incat au nevoie de putin sprijin. Inevitabil, in aceste cazuri apare intrebarea cum se pot identifica eventualele intarzieri in dezvoltarea copilului tau si ce putem face atunci cand le descoperim?

Uneori, unii copii au nevoie de putin ajutor pentru a ajunge la gradul de dezvoltare motorie, afectiva sau cognitiva pe care il au majoritatea copiilor la o anumita varsta. Este important ca, de orice natura ar fi ele, problemele copilului tau sa fie identificate cat mai devreme, pentru ca el sa primeasca tot sprijinul de care are nevoie. Cu cat terapia incepe mai devreme, cu atat recuperarea este mai usoara si mai completa.

Sunt cateva motive reale de ingrijorare pentru parinti, in functie de varsta.



Contacteaza medicul daca pana la aceasta perioada bebelusul:

  • Nu reactioneaza la zgomote puternice

  • Nu urmareste cu privirea un obiect in miscare

  • Nu si-a descoperit manutele

  • Isi misca cu dificultate unul sau ambii ochi

  • Priveste crucis in majoritatea timpului

  • Nu isi tine bine capul

  • Nu duce obiectele la gura

  • Nu impinge picioarele in jos cand este sustinut pe o suprafata tare

  • Nu zambeste la oameni

  • Nu e atent la chipuri noi, sau pare speriat de ele

  • Lacrimeaza constant sau este foarte sensibil la lumina

  • Nu urmareste obiectele cu ambii ochi, si in apropiere si la distanta

  • Pare sa aiba musculatura contractata sau flasca

  • I se clatina capul daca sta in fund

  • Nu se intinde dupa obiecte sau intinde doar o manuta

  • Are dificultati in a duce obiectele la gura

  • Nu se rostogoleste (ar trebui sa o faca inainte de 5 luni)

  • Nu sta in fund fara sprijin

  • Nu ii place sa fie alintat sau nu manifesta semne de afectiune

  • Nu da semne de bucurie cand este inconjurat de alte persoane, nu rade

  • Nu poate sta in picioare cu ajutor

  • Nu pare sa doreasca sa comunice verbal sau non-verbal

  • Nu face gesturi de tipul pa-pa, nu arata cu degetul

  • Nu cauta obiecte care au fost ascunse in timp ce le privea

  • Nu indica o anumita imagine

  • I se clatina capul daca sta in fund

  • Nu se intinde dupa obiecte sau intinde doar o manuta

  • Are dificultati in a duce obiectele la gura

  • Nu se rostogoleste (ar trebui sa o faca inainte de 5 luni)

  • Nu sta in fund fara sprijin

  • Nu ii place sa fie alintat sau nu manifesta semne de afectiune

  • Nu da semne de bucurie cand e inconjurat de alte persoane, nu rade

  • Nu pronunta nici un cuvant

Kinetoterapeut: Corina Petrea


19 afișări0 comentarii

Postări recente

Afișează-le pe toate
bottom of page