La fel ca dezvoltarea motorie, dezvoltarea limbajului se realizeaza inca din primele zile de viata, fiind de o importanta asemanatoare. In prima luna urmarim tipatul si sunetele nazonate – ch, g, n, h, sunetele care se aud cand inghite si, cand plange, apar sunetele e si a. In luna a 2-a apar sunetele rr, ga, ng, a, e, in forma tipatului dinaintea mesei. In luna a 3-a apar consoanele si vocalele grupate: ga, gr, se formeaza consoane si lanturi de rrr. Se exprima cu scop cand are anumite nevoi si intelege, intr-o masura, ce se cere de la cel mic. In luna a 4-a apar consoane diferentiate: ma-ma, m-b, sunete diferentiate cand inchide gura ori cand sufla. In luna a 5-a va emite sunetele ba, ba, ma, ma, plus insiruiri de sunete care se formeaza cand rade si cand este suparat. In luna a 6-a apar sunetele dei, die, mem , isi recunoaste numele, reactioneaza la muzica preferata. Emite sunete de efort, iar mandibula intervine cu miscari masticatorii. Copilul incepe si sa imite.
In luna a 7-a micutul isi exprima emotiile, pentru ca incepe etapa de timiditate. Sunetele sunt m, v, w, schimba vocalele, striga litera S cand este nervos si sopteste. In luna a 8-a apar lanturile de sunete mama, baba, de asemenea, incepe sa ceara atentie si gesticuleaza. In luna a 9-a repeta, imita, emite cuvinte spontane, ritmice, iar la sfarsitul trimestrului 3 de viata (la sfarsitul lunii a 9-a) conduce la rostirea primelor cuvinte coerente. Intre 10 si 12 luni copilul poate spune cuvinte cu sens, intelege clar “Nu” si are nevoie de reguli,
face “pa” si imita adultul.
La 11 luni intelege linia melodica si ceea ce se cere de la el si poate imita silabe sau sunete intalnite la animale domestice sau salbatice. La 12 luni copilul utilizeaza cuvinte pentru a-si satisface nevoile si are un bagaj de aproximativ 10 cuvinte. Dezvoltarea limbajului este in continua corelare cu dezvoltarea neuro-motorie, ceea ce face ca evaluarea copilului sa fie completa din toate punctele de vedere.
Comments