top of page
Caută
  • Poza scriitoruluiIUVOKIDS

Dezvoltarea neuro-motorie a copilului cu varsta 6-9 luni!

Fiecare copil are ritmul sau propriu de dezvoltare. Iata o afirmatie corecta, dar care, inteleasa gresit, poate face mai mult rau decat bine. In dezvoltarea fiecarui copil exista o serie de repere importante, care indica faptul ca cel mic se dezvolta normal din punct de vedere psihic, motor si cognitiv. Este important sa cunosti aceste repere pentru a-ti putea evalua corect copilul si a cere ajutor, daca este cazul. Nu exista doi bebelusi identici. Bebelusul care se ridica singur in fundulet la 4 luni s-ar putea sa inceapa sa vorbeasca mai tarziu decat media. Insa in general variatiile fata de medie nu depasesc o luna, la varste mici. In plus, toate mamele cunosc schimburile de opinii si laude de la locul de joaca.


În luna a VI-a - Copilul se întoarce de pe abdomen pe spate, se rostogoleste complet, de mai multe ori; - Tine in fiecare mana un obiect sau o jucarie. Poate sa apuce singur obiectele din jurul lui, cu siguranta, ceea ce arata o apreciere exacta a distantelor la care ele se afla. - Incepe sa stea in sezut nesprijinit. Se taraste pe coate si genunchi. - Articuleaza silabe izolate. - Asezat pe spate aduce un genunchi flectat langa trunchi; - Se taraste in toate sensurile si in toate modurile; - Extinde cotul (abia acum!) si se poate sprijini in decubit ventral pe bratele extinse; - Surade cand isi vede imaginea in oglinda. - Culcat pe spate face miscari dirijate pentru a se debarasa de un prosop pus pe cap; se dezveleste prin miscari de pedalare; - Isi prinde coapsa, eventual piciorul; - Formarea deprinderii de apucare este foarte importanta deoarece ea largeste activitatea copilului si constituie primul pas spre joc. Copilul trece jucaria dintr-o mana in alta, o examineaza, o arunca si apoi o reia. - Incepe sa poata fi sprijinit in sezut; - Controlul capului foarte bun; - La sfarsitul acestei perioade apar primele reactii de echilibru in pozitiile culcat pe burta si pe spate. Examineaza indelungat orice lucru si realizeaza diferenta intre acesta si mana care-l manipuleaza. Isi duce obiectele dintr-o mana in cealalta. Scotoceste prin cutii, prinde un obiect, se repede dupa altul, cauta cu privirea un al treilea. Incearca sa imite expresii faciale si isi recunoaste numele cand e strigat. Are gusturi particulare la mancare. Incepe sa manipuleze singur biberonul. Se straduie sa ridice de jos obiectele care-i cad, doarme cam jumatate din 24 de ore.

In luna a VII-a

- Copilul sta nesprijinit, in sezut si se ridica singur din decubit dorsal in sezut; - Pronunta silabe repetate stereotip (ma – ma – ma, ta – ta – ta); - Cauta o jucarie pierduta; - Poate sa se ridice in pozitie sezand din decubit dorsal; - Sta fara sprijin sau cu usor sprijin lombar si isi foloseste mainile pentru a se juca sau pentru mentinerea echilibrului, indiferent de pozitia capului; - Achizitia posturii sezand e al doilea punct de referinta important in dezvoltarea neuro-motorie a copilului; - Stand sprijinit isi suporta cea mai mare parte din greutate pe membrele inferioare extinse (calcaie pe sol); - Se joaca cu picioarele in pozitia culcat (le duce la gura).

În luna a VIII-a

- Sustinut de sub axile face pasi; - Se ridica din decubit dorsal sau din pozitie sezanda in picioare ajutat (tinut de ambele maini si tras usor in sus); - Asezat în picioare la marginea patului se mentine, tinandu-se cu mainile de marginea patului; - Manifesta un interes crescut pentru jucarii. - Plange cand i se ia jucaria din mana, se bucură cand o vede sau poate fi linistit/ calmat cu o jucarie; - Se rostogoleste cu alternarea coordonata a flexiei si extensiei bratelor si gambelor; - Se ridica eventual in picioare, dar uneori sprijinit isi flecteaza membrele inferioare, reprezinta faza de astazie – aceasta este uneori mai marcata catre 6 luni, ea stergandu-se catre sfarsitul lunii a 8-a si nu este obligatorie; - Catre sfarsitul acestei luni apare reflexul "pregatirea pentru saritură" ("ready to jump"), "reactia parasuta" a lui Paine sau "extensia protectoare a bratelor"; - Reflexul "pregatire pentru saritura" reprezinta al treilea punct de referinta in dezvoltarea neuro-motorie a copilului - aceasta reactie persista toata viata, fiind un reflex de aparare.

În luna a IX-a

- Copilul se ridica singur in picioare tinandu-se cu mainile de marginea patului sau a tarcului si incepe sa faca pasi laterali in jurul patului. Se taraste pe palme si genunchi, formeaza pensa police-index astfel incat poate apuca si ridica obiecte mici. - Interesul fata de mediul exterior creste, copilul urmareste miscarile adultului si le imita. - Executa miscari simple imitandu-l pe adult si le repeta la cerere, face „pa” din palme. - Intelege interzicerea. - Incepe sa inteleaga denumirea unor obiecte din imediata apropiere si le cauta cu privirea atunci cand este intrebat despre ele – leaga perceptiile vizuale de denumirea lor. - Repeta silabe imitand adultul. - Se ridica in sezand fara ajutor; - Datorita dezvoltarii reflexului "pregatirea pentru saritura" se poate ridica in patru labe; - Ridicarea in picioare (intre 9 şi 10 luni) se poate face in doua moduri: a) Din patru labe isi indreapta trunchiul si se agata de un suport cu mainile; apoi duce un picior inainte in fandat (postura "cavaler servant") si se ridica prin sprijin pe acest membru inferior. b) Se ridica sprijinindu-se si catarandu-se cu mainile pe propriile membre inferioare. Mainile il ajuta in acest caz sa extinda genunchii si sa-i tina intinsi, pana cand (in picioare) se poate agaaat cu mainile de un suport;

Contacteaza medicul daca pana la aceasta perioada bebelusul:

• Nu reactioneaza la zgomote puternice; • Nu gangureste; • Gangureste dar nu incearca sa imite sunete; • Nu urmareste cu privirea un obiect in miscare; • Nu si-a descoperit manutele; • Isi misca cu dificultate unul sau ambii ochi; • Priveste crucis in majoritatea timpului; • Nu se intinde dupa obiecte, nu le apuca si nu le tine in mana; • Nu isi tine bine capul; • Nu duce obiectele la gura; • Nu impinge picioarele in jos cand este sustinut pe o suprafata tare; • Nu zambeste la oameni; • Nu e atent la chipuri noi, sau pare speriat de ele; • Nu reactioneaza la sunete; • Unul dintre ochi are privirea deviata aproape in permanenta; • Lacrimeaza constant sau e foarte sensibil la lumina • Nu urmareste obiectele cu ambii ochi, si in apropiere si la distanta • Pare sa aiba musculatura contractata sau flasca; • I se clatina capul daca sta in fundulet; • Nu se intinde dupa obiecte sau intinde doar o manuta; • Are dificultati in a duce obiectele la gura; • Nu se rostogoleste (ar trebui sa o faca inainte de 5 luni) • Nu ii place sa fie alintat sau nu manifesta semne de afectiune; • Nu da semne de bucurie cand e inconjurat de alte persoane; • Nu poate fi linistit noaptea; • Nu rade;


Copiii sunt diferiti si se dezvolta in mod diferit, in ritmul lor propriu. Insa ritmul unora dintre copii este atat de lent incat au nevoie de putin sprijin. Inevitabil, in aceste cazuri apare intrebarea cum se pot identifica eventualele intarzieri in dezvoltarea copilului tau si ce putem face atunci cand le descoperim? Uneori, unii copii au nevoie de putin ajutor pentru a ajunge la gradul de dezvoltare motorie, afectiva sau cognitiva pe care il au majoritatea copiilor la o anumita varsta. Este important ca, de orice natura ar fi ele, problemele copilului tau sa fie identificate cat mai devreme, pentru ca el sa primeasca tot sprijinul de care are nevoie. Cu cat terapia incepe mai devreme, cu atat recuperarea este mai usoara si mai completa.


Kinetoterapeut: Corina Petrea

8.134 afișări0 comentarii

Postări recente

Afișează-le pe toate
bottom of page