top of page
Caută

Peste 60% din structurile mentale ale unui adult se formeaza in primii 3 ani de viata !





Grupa de varsta 0- 18 luni


Cum se dezvolta capacitatea copilului de a asculta si de a intelege?


Indicatori

- Se intoarce pentru a localiza vorbitorul

- Recunoaste vocile persoanelor cunoscute si se intoarce spre vorbitori

- Prefera vocile cunoscute ( mama si tata) fata de alte voci sau inregistrari

- Rade in hohote cand i se vorbeste cu afectiune


Practici de sprijin:

- Vorbiti-i copilului pe un ton prietenos si cu articularea clara si corecta a cuvintelor, asigurati-va ca va asculta prin stabilirea contactului vizual, miscati-va incet in jurul copilului, atunci cand ii vorbiti

- Organizati pentru copil un mediu bogat in stimulari auditive

- Jucati cu copilul dumneavoastra orice tip de joc

- Cantati cantece si vorbiti frecvent cu cel mic, despre activitatile zilnice, accentuati aspectele reusite, emotiile pozitive in relatarea lor.


Cand incepe sa inteleaga semnificatia limbajul vorbit si jocuri de sustinere?


Indicatori:

- Raspunde afirmativ sau negativ la intrebari cu raspuns DA/NU

- Indica la cerere persoanle cunoscute si obiecte familiare

- Inceteaza o activitate simpla in 75% din cazuri atunci cand i se spune NU

- Indeplineste comenzi simple insotite de gesturi de exemplu aplauda impreuna cu un adult sau face „bravo!”


Practici de sprijn:

- Faceti posibil pentru copil sa arate obiectul atunci cand acesta este denumit

- Actionati ca un model pentru copil, astfel incat ca acesta sa va imite

- Explicati copilului pe intelesul acestuia motivul pentru care acesta nu are voie sa faca un anumit lucru

- Jucati jocuri de denumire si indicare a partilor corpului

- Purtati dialoguri cu copilul de la varste cat mai mici, oferind acestuia posibilitatea de a raspune mai intai non-verbal, apoi verbal.


Capacitatea de a se exprima corect gramatical, dar si primele greseli de topica


Indicatori:

- Foloseste cuvinte cu valoare de propozitie de exemplu „SUS”

- Foloseste propozitii laconice de exemplu „Mama, pa!”

- Imbina cuvintele cunoscute cu onomatopee pentru a transmite un mesaj, de exemplu „Uite, mac!”


Practici de sprijn:

- Atunci cand va adresati copilului, utilizati propozitii simple si corecte din punct de vedere gramatical

- Laudati copilul pentru incercare de a se exprima in propozitie, reluati propozitia in forma completa, de exemplu „Mama a plecat !”

- Utilizati in vorbirea cu copilul, un limbaj simplu, fara diminutive


Premisele citirii si scrierii


Indicatori

- Exploreaza cartile cu toate simturile si se bucura

- Aduce adultului carti pentru a-i fi citite

- Arata preferinte pentru anumite carti


Practici de sprijn:

- Alegeti si oferiti copilului carti cartonate si/sau din plastic sau care combina diferite texturi

- Asigurati in camera copilului sau intr-un loc din casa o minibiblioteca pentru acesta, promovand utilizarea lor independenta de catre copil

- Ramaneti in contact vizual sau tactil cu copilul atunci cand ii cititi

- Alegeti carti cu rime simple, text predictibil, cateva cuvinte pe pagina



Cum sa-i citesc copilului?


Indicatori:

- Exprima stari de spirit cand i se citeste ( zambeste, gangureste)

- Indica imagini de pe carte, daca acestea sunt denumite

- Se concentreaza pentru perioade scurte de timp atunci cand se uita pe carti

- Urmareste si „citeste imaginile”cartii preferate asistat de un adult


Practici de sprijn:

- Alegeti carti cu imagini ale obiectelor similare mediului imediat al copilului

- Denumiti imaginile cartilor pe care le rasfoiti si incurajati-l sa faca acelasi lucru

- Oferiti copilului sansa de a interactiona cu carti ori de cate ori ii face placere, in momentele in care este odihnit si binedispus

- Creati o carte/ o poveste in care copilul dumneavoastra sa fie personajul principal, puteti folosi fotografii pentru a ilustra cartea


Jocuri de identificare a sunetelor


Indicatori

- Imita sunetele emise de alte persoane

- Incepe sa constientizeze diferenta dintre sunete si sa reactioneze diferit la acestea

- Recita cu placere rime, impreuna cu adultul


Practici de sprijin:

- Vorbiti cu copilul intr-un ritm moderat in scopul inteligibitatii pronuntiei

- Jucati jocuri pentru dezvoltarea capacitatii de discriminare auditiva . atentionam copilul cand ascultam muzica si tinem ritmul.

- Recitati copilului versuri simple sau cantati impreuna cantece pentru copii


Ce inseamna scrisul la copiii mici?


Indicatori:

- Lasa urme prin apasare in plastilina, coca de modelat, lasa amprente colorate cu cu ajutorul degetelor pe coli de hartie

- Apuca si tine in mana diferite instrumente de scris

- Mazgaleste spontan

- Imita miscarea verticala pentru a trasa linii pe hartie


Practici de sprijin:

- Puneti la dispozitia copilului materiale care sa permita exersarea musculaturii fine.

- Incurajati-l sa manance cu mana

- Asigurati-i copilului un spatiu cu instrumente pentru scris

- Jucati-va cu copilul si scrieti linii verticale pe diverse suprafete






Sursa: “Repere fundamentale în învățarea și dezvoltarea timpurie a copilului de la naștere la 7 ani” a fost aprobat în 2010 prin ordin de ministru al Educației.









35 afișări0 comentarii

Comments


bottom of page