Nu exista o definitie standard care sa evalueze intarzierea vorbirii la copil. Insa in literatura de specialitate sunt notate asa zisele “red flags”, care ar trebui sa atraga atentia parintilor asupra modului in care se dezvolta cel mic:
absenta ganguritului sau lipsa de raspuns prin gangurit la vocea parintilor in primul an de viata
folosirea cuvintelor sau silabelor din “mama” sau “tata” cu sens dupa varsta de 1 an
aratatul cu degetul pentru identificarea unui obiect anume dupa 18 luni
Studiile efectuate au stabilit cateva pietre de hotar in ceea ce priveste dezvoltarea limbajului la copii si anume:
0-2 luni:
plange
intoarce capul la auzul vocii parintilor
2-4 luni:
gangureste
zambeste social
urmareste intentionat fetele celor din jur
6 luni:
repeta sunete
raspunde cu privirea cand este strigat
12 luni:
spune primele cuvinte
foloseste ganguritul cu inflexiuni
repeta sunete sau gesturi doar ca sa atraga atentia
raspunde comenzilor simple
raspunde la “nu” prin oprirea activitatii
15-18 luni:
arata partile corpului cu degetul
executa o comanda verbala mai complexa
18-24 luni:
poate folosi propozitii formate din 2 cuvinte
arata obiectele cu degetul cand i se solicita
24-36 luni:
raspunde intrebarilor simple
poate executa 2 comenzi la rand
36 - 48 luni:
foloseste 4-5 cuvinte in propozitie
incepe sa foloseasca pronumele
48 - 72 luni:
vorbeste corect in propozitii complexe
executa comenzi complexe
Parintii pot “preveni” implicandu-se in activitati precum:
evitarea expunerii la ecrane
cititul de povesti cu voce tare
mersul cu autobuzul, trenul, la zoo, in parc, etc
explicarea activitatilor din viata de zi cu zi, chiar daca aparent cei mici nu inteleg
implicarea copiilor treburile din gospodarie
Logopedul poate interveni in cazul in care intarzierea este doar de limbaj si este solicitata interventia acestuia prin recomandarea medicului pediatru, in general, dupa varsta de 3-4 ani.
Comments