Caută
  • IUVOKIDS

Dezvoltarea psihologica si motrica a copiilor prematuri

Statistic copiii nascuti prematur au un start intarziat in viata , atingand mai tarziu reperele in dezvoltare, comparativ cu cei de varsta cronologica similara nascuti la termen.

Cele mai afectate arii de dezvoltare sunt cele legate de abilitatile motorii si limbaj. Cu toate astea, specialistii considera ca pana la aproximativ doi ani, copiii nascuti prematur ar trebui sa “prinda trenul”.

Intarzierile in dezvoltarea psiho-motorie care se prelungesc dupa varsta de doi ani pot releva prezenta unor probleme specifice de dezvoltare si necesita monitorizare si abordare prin terapii de corectare. Primii trei ani de viata sunt extrem de vitali pentru interventie deoarece platicitatea cerebrala este maxima in aceasta perioada.

Pe langa conditia speciala de “prematur”, orice copil are o predispozitie genetica pentru a atinge reperele de dezvoltare mai devreme sau mai tarziu sau pot exista alte situatii medicale care sa justifice intarzierea in dezvoltare pe anumite segmente.

Dezvoltarea limbajului la copiii prematuri

Este posibil sa apara intarzieri in dezvoltarea limbajului in special atunci cand au existat perioade lungi de internare intrucat copilul nu a avut energia si nici oportunitatea de a interactiona cu alti adulti si copii pentru a-si putea dezvolta abilitatile de comunicare.

Dezvoltarea abilitatilor motorii la copiii prematuri

O categorie importanta de abilitati care stau la baza dezvoltarii corecte a tuturor celorlalte o reprezinta abilitatile motorii. Deseori, copiii care au avut intarzieri in atingerea reperelor motorii din primul an de viata au si intarzieri in dezvoltarea limbajului. Motricitatea este prima si cea mai importanta problema care trebuie adresata. In mod obisnuit, dezvoltarea abilitatilor motorii ale copiilor are loc intr-o anumita ordine, pe baza unei secvente predefinite.


De exemplu, un copil va sta in fundulet dupa ce isi sustine bine capul si se poate intoarce singur de pe spate pe burta si invers. Copilul mic merge de-a busilea inainte de a se ridica in picioruse si invata sa se catere si sa sara pe doua picioare dupa ce si-a consolidat bine echilibrul in mers si apoi in alergat. Dupa varsta de doi ani, majoritatea copiilor nu mai au dificultati de a alerga si de a urca scari, de a rostogoli o minge, pot manipula corect obiectele mici si se pot apleca din talie pentru a ridica un obiect de pe jos fara sa cada.

La ce interval se recomanda evaluarea psihologica a copiilor prematuri?

In cazul copiilor prematuri care prezinta un risc mai mare de intarzieri in dezvoltare, in primii trei ani de viata este foarte utila o evaluare periodica a nivelului de dezvoltare psihomotorie (din trei in trei luni in primul an, apoi la sase luni) pentru a putea depista eventualele probleme si interveni la timp.

Dupa varsta de trei ani, o data cu dezvoltarea abilitatilor de comunicare, este posibila si evaluarea neuropsihologica ce poate identifica eventuale functii cognitive specifice slab dezvoltate, cu influenta asupra abilitatilor de invatare ale copilului si performanta lui scolara de mai tarziu.

169 afișare0 comentariu