Caută
  • IUVOKIDS

Jocul si socializarea - in prima copilarie

Jocul este o activitate indispensabila dezvoltarii copilului. Acesta incepe cu mult inainte de varsta propriu zisa a jucariilor. Copilul mic (sugarul) se joaca atingand cearceaful, observandu-si mainile, si mai ales facand vocalize. Incurajarea lui de catre parinti este o recompensa ce stimuleaza continuarea jocului.


Treptat,bebelusul devine tot mai constient de faptul ca activitatea cu obiectele este dependenta de dorintele si vointa sa. Jocul este terenul de manifestare şi testare al capacitatiile sale psihice. Copilul realizeaza ca este subiect al activitatii si poate efectua o multime de actiuni.

In perioada primei copilarii se dezvolta jocul de manipulare sub influenta nevoii interioare de a actiona.


Activitatea ludica ocupa o buna parte a zilei: jocul se realizează spontan, produce satisfactii si placere copilului.


Intre varsta 1-3 ani, jocul se realizeaza incepand cu manipularea obiectelor subordonate imagisticii ludice la manuirea in care copilul devine un personaj imaginar. In joc, copilul poate deveni avion, masina dar si pisica, iepuras, etc.


In acelasi timp , jocul cu adultul se dezvolta in trei directii:

1. jocul de miscare

2. jocul verbal in care domina interogatii

3. jocul didactic in care adultul ghideaza copilul.


La varsta de doi ani, copilul se joaca 90% din timp si prefera jucariile cu roti, mecanice, jucariile muzicale, papuşi, mingi, animale, marionete etc.

Jocul copiilor mici solitar, simplu şi spontan insa treptat, se decentreaza de pe obiect mutandu-se pe subiectele actiunilor umane.


La varsta de 3 ani, se poate discuta despre un debut al jocurilor colective, cu roluri. Astfel, conditia mintala a jocului se amplifica. Prin aceste tipuri de joc (de-a familia, de-a doctorul etc.) se instituiesc relatii cu alti copii.

Aici simbolistica ludica este coerenta si actiunea tinde sa curpinda din ce in ce ai multe personaje. Cu cat jocul este mai complex, cu atat apar conduite si atitudini noi .


Datorită dezvoltarii limbajului, obiectele incep sa aiba functionalitati diverse iar activitatile ludice se socializeaza.

Comportamentul copiilor in joc este influentat de familie. Structura si modul de viata al familiei, obiceiurile si nivelul educational reprezinta elemente care se oglindesc in toate formele activitatii ludice.


35 afișare0 comentariu